Heinkel

Heinkel Tourist 103A-2

Op 15 augustus 2007 heb ik een Heinkel Tourist 103A-2 gekocht.

Heinkel Tourist 103A-2
Kentekenbewijs (Heinkel)Na enig zoeken op het internet ben ik ovMotoren & Scooters Automobielen J. Kolenburg’ te Heerlen (Heinkel)ergegaan tot aankoop. De Heinkel dateert van 31 mei 1965. De oorspronkelijke dealer was ‘Motoren & Scooters Automobielen J. Kolenburg’ te Heerlen.

De Heinkel heeft een 4-Takt motor, één cilinder met 174 CC en 9,5 PK bei 5750 O/min.
Na enkele honderden kilometers op dat ding gereden te hebben, was ik verkocht. De leeftijd van 42 jaar was er wel aan af te zien. De motor en het ‘plaatwerk’ verdienden een flinke opknapbeurt. Mijn besluit stond direct vast om de Heinkel totaal te restaureren. Enkele dagen later heb ik de Heinkel op de motorlift geplaatst en een begin gemaakt met het ‘sleutelen’.

De opknapbeurt wordt een grondige dus hier volgt het plan: Ik begin met de motor. Deze gaat als eerste ‘onder het mes’. Er gaat een totale revisie van het motorblok en de aandrijving plaats vinden. De revisie laat ik uitvoeren door Heinkel Service Nederland te Eindhoven.

Belastingvrijstelling (Heinkel)Intussen ga ik zelf verder met het opknappen van het frame zodat de motor er weer in geplaatst kan worden als deze klaar is. Vervolgens komen de achterwielophanging, de wielen, de voorvering met ophanging en het stuur aan de beurt. De binnen spatborden en de benzinetank kunnen ook een nieuw laagje verf gebruiken zo ook de uitlaat. De buddyseat moet opnieuw gestoffeerd worden. Daarna wordt de bedrading en bekabeling in orde gemaakt. Als laatste volgt het spuiten van het plaatwerk. Ik zal nog wat nieuwe accessoires moeten kopen voor de finishing touch.

Het is nu weer een paar jaar geleden dat de restauratie heeft plaatsgevonden. De machine rijdt nog steeds als de beste, ik heb er de nodige kilometers mee gemaakt en zal hem nog vele jaren in ere houden.

Het restauratieproces in beeld.
Demontage | Restauratie | Montage